آشپزی و دوستی
غذاهای ایرانی و خارجی و انواع دسرها وخواص میوه ها
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 اسفند 1389برچسب:, توسط سارا هی |

سلامی پر از شادی و طراوت به شما دوست عزیز امیدوارم روزی پر از روشنایی داشته باشی امروز میخوام در مورد نارنج و خواص اون مطالبی رو براتون قرار بدم که در موردش تحقیق کردم .

نارنج و بهار نارنج :

مشخصات عمومی  این میوه پر ارزش :

نارنج درخت کوچکی است که در مناطق نسبتآ مرطوب و گرم  می روید . این میوه سرمای کمتر از 10 تا 15 درجه زیر صفر را به سختی تحمل می کند . البته تحمل آن  از سایر مرکبات بیشتر است  برگ های اون سبز شفاف و بیضی شکل و نوک تیز و گل های اون  درشت تر و زیاد تر  و با عطر بیشتر  از گل های پرتقال است  پوست میوه اون صاف  و رنگ آن نارنجی  تیره  و گوشت  داخل آن خیلی ترش و کمی تلخ است .

 درخت  نارنج  در مناطق شمالی  و جنوبی ایران  که درجه سرمای  زمستان  از حد گرم  پایین تر نمی رود کشت می شود.

مهمترین  مواد موثر و ترکیبات شیمیایی :

پوست نارنج : هسپریدین  -  ایزو هسپریدین – اورانتیامارین ( همان مزه تلخ است دوستان ) 

 

گل نارنج : اسانس روغنی نرولی بیگارد. برگ و سر شاخه های سبز و جوان :  اسانس پتی گرین – هیدروکسی کومارین – رژانیل اتر

 

میوه نارنج : انواع ویتامین ها  مثل ( ای و سی و بی و دی و ....)  هسپریدین  از پیگمان های  بی رنگ  فلاونوئیدی است  که آنتی اکسیدانی بسیار قوی است  و از تشکیل  لخته های  خون جلوگیری می کند  همچنین  باعث افزایش  مقاومت عروق و تآمین قدرت و استحکام  مویرگ ها و تنظیم  قدرت  جذب در آنها  می شود  و از هدر رفتن  ویتامین سی  جلوگیری می کند.

 

مهمترین  کاربرد های درمانی – پزشکی :

1- آب نارنج :

حاوی یک ماده صمغی  و لعابی  است که آن را در بین مرکبات ممتاز  کرده است  و به علت  وجود همین مواد  ترشی نارنج  برای اعصاب  ضرر ندارد و برای سرفه و درد سینه نیز سودمند است . برای درمان گلو درد  و حلق  غرغره آب نارنج  داروی ارزنده ای است  همچنین نوشیدن آب نارنج  مخلوط  با کمی عسل طبیعی  مسهل صفرا و مسکن فشار خون است . زیاده روی در مصرف نارنج کبد را ضعیف می کند اما اگر آب نارنج را با عسل مخلوط کنید  از زیان آن می کاهد.آب نارنج  پادزهر خوبی برای سم عقرب و سایر حشرات است زیرا اثر ضدعفونی و میکروب کشی  نارنج بسیار است. اگر پنبه ای را  به آب نارنج آغشته کنید و جلوی بینی کسانی که  در هوای آلوده  دچار تنگی نفس شده اند بگیرید نفسش باز میشود و تنفس بوی نارنج برایش مفید است.

 

2- پوست نارنج :

پوست  این میوه به خلال ورنده  شده  مصرف می شود .  پوست نارنج  نشاط آور  و مقوی  قلب و معده  است .  برای  اینمنظور  یک قاشق  مرباخوری  از  خلال نارنج را در یک فنجان  آبجوش 5 دقیقه  دم کنید  و روزی  3 بار میل کنید . همچنین از دل  به هم خوردگی   جلوگیری می کند  و انگل های روده  را از بین می برد .  ضماد کوبیده پوست  نارنج  با سرکه سیب از  بروز  سردرد  جلوگیری  می کند .  برای  تقویت قلب و اعصاب  1 قاشق مرباخوری  خلال  نارنج  را با  یک قاشق مرباخوری  سنبل الطیب  در یک  فنجان  آب جوش  دم کنید  و به جای چای بنوشید.

 

3- شکوفه  نارنج  یا (( بهار نارنج ))..

بوییدن  آن درمان  زکام و حساسیت  فصلی است .  طبیعت بهار نارنج گرم است  و دم کرده آن مقوی  جسم و روح است.  مغز و اعصاب  را تقویت  می کند  و درمان بی خوابی های عصبی است. دقت کنید  که زیاده روی  در خوردن  و بوییدن  آن  محرک  است  و سبب بی خوابی می شود. در بیماری های سینه و قلب اثر آرام بخش قوی دارد.  به مبتلایان به بیماری  صرع توصیه می شود  که همیشه  یک شیشه  عرق بهار نارنج  یا خود  شکوفه  خشک  شده  بهار نارنج  یا مربای بهار نارنج  در خانه داشته باشند  و هنگام ناراحتی  کمی  از آن  استفاده کنند.  در این موارد یک استکان  عرق بهار نارنج  دم کرده یک قاشق  مربا خوری  بهار نارنج  در یک  فنجان  آب جوش  یا یک  قاشق مرباخوری  یا یک قاشق  غذاخوری  از مربای بهار نارنج  کمک کننده است . دم کرده بهار نارنج  ضد تشنج است  نشاط آور است  و سکسکه  را تسکین  می دهد.

 

4-عرق بهار نارنج:

 در بسیاری  از سردرد ها مفید است.  به رفع قولنج و تقویت  اشتها کمک می کند . مخلوط یک استکان  عرق بهار نارنج  و یک استکان  عرق طارونه  خواب آوری  قوی  است و به اعصاب آرامش  می دهد.  مخلوط یک استکان  عرق بهار نارنج  و یک استکان  آب کرفس برای دفع سنگ های کلیه و مثانه  و خرد  کردن  آنها  بسیار مفید است .

لازم است که بگویم  عرق بهار نارنج  زود فاسد میشه و کپک میزنه  بنابراین  باید همیشه  تازه آن را تهیه کرد و در شیشه های تیره نگهداری کرد.

 

5-مربای بهار نارنج:

 به غیر از اینکه تمامی خواص عرق بهار نارنج  را دارد  معده را نیز تقویت می کند.

 

6-رب نارنج:

 این رب در اثر جوشاندن  و غلیظ کردن  آب نارنج به دست می آید که نه تنها  یک چاشنی خوب برای ترش کردن  غذاهاست  بلکه  یک مرهم  ضد زخم  و ضد انگل  و ضد میکروب  نیز هست . اگر  ناخن شما  سست و شکننده  است چند روز .. روزی دو مرتبه  روی ناخن هایتان  رب نارنج  بمالید  و پس از  نیم ساعت  آنها را بشویید . بعد مشاهده خواهید کرد  که چگونه  ناخن هایتان  سخت و محکم  شده اند  برای پاک  کردن لکه های  قرمز و سیاه  روی پوست  بهتر است  مقداری نمک  را با رب  نارنج  مخلوط کنید  و روی  لکه ها بمالید  و بگذارید  خوب خشک شود  سپس  با آب ولرم  بشویید.

 

این تمام تحقیقاتی بود که به صورت فشرده کردم و تقدیم شما دوستان میکنم تا از اون استفاده کنید و امیدوارم که نتیجه مورد دلخواهتان را بگیرید با آرزوی بهترین ها برای شما عزیزان مواظب خودتون باشید بای. سارا.

نوشته شده در تاريخ شنبه 14 اسفند 1389برچسب:, توسط سارا هی |

 

سلام  سلامی پر از زیبایی و نشاط به شما دوستان عزیز میخوام کیک سیب رو آموزش بدم با من همراه شوید.

کیک سیب:

مواد لازم :

1- سیب : 7 عدد متوسط و سفت (750 گرم )                    2- آب لیمو : 1 استکان

3- شکر : 150 گرم                           4- تخم مرغ : 3 عدد بزگ

5- شکر : 2 قاشق غذاخوری                           6- کره : 125 گرم

7- بیکینگ پودر : 1\2 قاشق چایخوری                 8- آرد : 200 گرم

 

مواد برای قالب کیک :

1- کره : مقداری برای چرب کردن دیواره قالب                 2- آرد سوخاری : مقداری  

3- پودر قند : برای تزیین

 

طرز تهیه :

 

سیب ها را پوست بکنید و به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید . دانه های آن را در بیارید  و روی سیب ها را با چاقو شیار شیار کنید نه خیلی عمیق  و بعد سیب ها را در ظرفی چیده و آب لیمو رو روی آن بمالید نه خیلی زیاد که ترش بشن .

زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید و زرده تخم مرغ شکر و کره را با همزن خوب بزنید .سپس بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید و الک کنید و سپس آرد الک شده را به  مایه زرده تخم مرغ اضافه و مخلوط کنید . سفیده تخم مرغ ها را بزنید تا سفت شود  و در آخر به مایه اصلی اضافه کنید  و خوب هم بزنید و کنار بگذارید بعد قالب را چرب کنید و کف و دیواره های قالب را آرد سوخاری بپاشید.

سپس خمیر را در قالب بریزید و سیب ها را روی آن به آرامی قرار دهید . کیک را یک ساعت با درجه 180 درجه سانتی گراد در طبقه میانی فر قرار دهید تا بپزد. وقتی پخت از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شود وبعد از قالب جدا کنید ودر ظرف مورد نظر قرار دهید و روی اون رو با پودر قند تزیین کنید . نوش جان

روز خوبی رو براتو آرزو مند م موفق باشید بای.

نوشته شده در تاريخ شنبه 14 اسفند 1389برچسب:, توسط سارا هی |

 

سلام امیدوارم روزی پر از شادی داشته باشید امروز میخوام  شما رو به آشپزخانه آلمان ببرم با من همراه شوید .

بقچه های کلم

مواد لازم :

1- نان روگن ( چاودار ) : 150 گرم                                      2- شیر : 1\2 لیوان

3- کلم سفید : 1 عدد                                             4- نمک و فلفل : به میزان لازم

5- کدو : 1 عدد                                                    6- تخم مرغ : 3 عدد

7- پنیر سفید فتا : 200 گرم                                  8- آرد سوخاری : 50 گرم

9- آویشن : 2 قاشق چایخوری                              10- عصاره مرغ پخته : 2 لیوان

11- آب : 2 لیوان                                             12- پیاز خرد شده : 1 عدد 

13- رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذاخوری                       14- گوجه فرنگی گیلاسی (ریز ) : 50 گرم

 

طرز تهیه :

نان چاودار را خرد کنید و در ظرفی  با شیر خیس کنید .

کلم سفید را 10 دقیقه در محلول آب و نمک بجوشانید تا برگ های کلم به راحتی  جدا شوند. برای تهیه این غذا به 10 تا 12 برگ  کلم نیاز داریم. پس عزیزان آماده کنید.

 

طرز تهیه مایه داخل بقچه ها :

150 گرم از برگ کلم ها را خرد کنید  و در ظرفی با کدوی خرد شده مخلوط کنید. شیر اضافی را از نان بگیرید و نان را به کلم و کدوی خرد شده بیفزایید . سپس تخم مرغ و پنیر خرد شده و آویشن  را داخل مخلوط بریزید و نمک و فلفل  آن را اندازه کنید .

بعد در هر  برگ کلم  یک قاشق غذاخوری  از مایه بگذارید  و کلم را به شکل کیسه  در آورید و با نخ ببندید تا باز نشوند .

آب مرغ تازه را با پیاز خرد شده و رب گوجه فرنگی  به مخلوط اضافه کنید . کیسه های کلم  را در یک ظرف پیرکس مستطیل شکل  یا مربع  در دار بچینید و سپس مخلوط  آب و آب مرغ و پیاز را روی اون ها بریزید سپس گوجه فرنگی ها را نصف کنید و روی بقچه ها قرار دهید . ظرف را با در بسته 40 دقیقه در فر با دمای 200 درجهسانتی گراد بپزید.

زمانی که آماده شد اون ها رو در ظرف مورد نظر چیده و اون رو با گوجه فرنگی های فانتزی و کمی جعفری در کنارش تزیین کنید امیدوارم خوشتون بیاد نوش جون.

مواظب خودتون باشید بای.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 اسفند 1389برچسب:, توسط سارا هی |

 

سلام امروز میخوام در مورد ارزش غذایی عسل براتون مطالبی رو قرار بدم امیدوارم  مورد استفادتون قرار بگیره.

ارزش غذایی عسل :

همه ما  نه شاید تعداد زیادی از ما برای صبحانه و یا عصرانه از عسل استفاده کنیم  آیا به جز اینکه عسل زخم ها را التیام میبخشه و برای سلامتی بدن مفید هست چیز دیگری از این غذا که عسل نام داره میدونید؟  نه خیلی از شما عزیزان چیزی در مورد این غذای پر ارزش چیزی نمیدونید فقط میخوریدش و فکر میکنید با خوردن اون جوش میزنید اما نه اینطور نیست طرز فکرتون اشتباه هست  عسل اصلآ جوش به همراه خود ندارد بلکه عسل های غیر طبیعی این عمل را ایجاد میکنند پس مواظب خریدن عسل اصل باشید تا فرع اون رو بهتون به قول معروف نندازن.من درمورد ارزش غذایی این عسل زیباو دوست داشتنی مطالبی رو جمع آوری کردم تا بتونید مطالعه و نظر تعدادی از شما که غلط هست در موردش عوض بشه پس با من همراه شوید.

عسل لطیف ترین و مفید ترین  محصولات آفرینش هست که در سایه کار خستگی ناپذیر زنبوران عسل از شهد گل های رنگا رنگ زیبا تهیه میشه و اون رو در اختیار ما میزارن.

عسل غذایی بسیار قوت دار است هر 100 گرم عسل  بیش از 300 کالری حرارت ایجاد میکنه . عسل با حجم کمی که دارد غذایی استثنایی است که ارزش غذایی اون بالا هست. عسل غذایی خارق العاده است  همه گونه ویتامین  و املاح  معدنی و آنزیم های گوناگون دارد  که هر یک  از آنها  برای بدن  انسان  لازم است .

قند موجود در عسل  از گلوکز و فروکتوز و ساکارز تشکیل شده است  که تمام  این مواد قندی  مستقیمآ  جذب بدن می شود . 70 تا 80 درصد  قند عسل از قند های ساده است .انرژی تولید شده از خوردن عسل  را میتوان فورآ مصرف کرد  به همین دلیل عسل جزو غذاهای مغذی است .

مواد معطری که در عسل وجود دارد  مطبوع و اشتها آور است .

 املاح معدنی اون  برای  دستگاه بدن لازمه چون عسل حاوی آهن است که  دشمن کم خونی  است و فسفر عسل سلول های مغز رو تقویت میکنه  و دیگر املاح معدنی اون جذب بدن میشه  عسل طبیعی عنصر مخصوصی برای حفاظت دارد که یک ماده  ضد عفونی  کننده  طبیعی است  و اون را از هرگونه فساد کاملآ حفظ میکند . نام این ماده  اسید فرمیک است . بلآخره  عسل حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین های ( بی و سی و آ ) است که از این لحاظ هم غذای مخصوص رشد  و حفظ عضلات  است . در ظمن که یادم رفت عسل پروتئین  نیز دارد.

خواص درمانی عسل:

عسل از غذا های معجزه گر طبیعت است  عامل موثر ی در تجدید  قوای جوانی است  و می تواند  از پیری  زودرس  جلوگیری کند  و به انسان عمری طولانی ببخشد. 

عسل برای زخم معده  و زخم اثنی عشر مفید است  و برای بیمارانی  که ورم مفاصل و رماتیسم و بی خوابی و یرقان دارند سودمند است .

عسل به افزایش مقاومت بدن و هضم غذا کمک می کند  و همچنین کمک موثری  برای رشد  و نمو کودکان  و نیز  تقویت  حافظه افراد است.

کسانی که عسل میخورند  از  ابتلا  به سرطان  محفوظ می مانند.  این ماده طبیعی  برای دستگاه  اعصاب و تقویت عضلات  بدن و رفع خستگی  انسان مفید و موثر است  همینطور برای  رفع دوران  نقاهت  بیماران  و ضعف قلب و اختلالات  جریان  خون و نارسایی شریان ها نافع است و معجزه میکنه  به جرآت میتونم بگم که  عسل میتونه شفا و درمان هر دردی به حساب بیاد .

امیدوارم کمال استفاده رو برده باشید خیلی دوستون دارم مواظب خودتون باشید.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 اسفند 1389برچسب:, توسط سارا هی |

 

سلام امیدوارم روزی زیبا رو در پیش روتون داشته باشید و موفق باشید امروز میخوام  تارت میوه را آموزش بدم بامن همراه شوید.

تارت میوه های فصل:

1- آرد : 150 گرم                                 2- شکر : 2 قاشق غذاخوری

3- زرده تخم مرغ : 1 عدد                             4- آب سرد : 1 قاشق غذاخوری

5- خامه : 200 گرم                                      6- پودر قند : 2 قاشق غذاخوری

7- میوه های فصل هرچی که در دسترس هستش  در هر فصلی : 300 گرم

8- پودر ژله : 2 قاشق مرباخوری                         9- آب میوه : 1\2 لیوان

10- شکلات تخته ای : 50 گرم                             11- بادام خرد شده : 3 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه :

آرد شکر و کره را با دست هم بزنید تا مانند دانه های ارزن شود . بعد زرده تخم مرغ و آب سرد را با چنگال  به آن اضافه کنید  و خمیر را نیم ساعت در یخچال بگذارید بعد خمیر را به قطر 3 میلیمتر باز کنید و داخل قالب های تارت کوچک  بیندازید.

کف آن را چنگال بزنید و در فر 350 درجه 15 دقیقه بزارید تا بپزد. بهتره قبل گذاشتن  قالب تارت در فر یک کاغذ فویل  را دولا کنید و روی خمیر تارت بکشید اینطوری بهتره چون نرمی خمیر حفظ میشه  .

وقتی نان های تارتمون پخته شد از قالب جدا کنید و اجازه بدید سرد بشه .

 شکلات تخته ای رو آب کنید و لبه نان های تارت را به شکلات آغشته کنید  برای زیبایی بعد خرده بادام را روی شکلات ها بریزید  تا جذب هم شوند . پودر ژله را به آب میوه مخلوط کنید و روی حرارت سماور یا کتری قرار بدید تا حل شه و بعد بزارید سرد بشه .

خامه و پودر قند رو بزنید تا فرم بگیره و داخل تارت رو خامه بزنید و میوه های اون فصلی رو که دارید تارت درست میکنید رو روی آن بچینید البته میوه هاتون رو برای زیباییی بیشتر تارتتون میتونید با برش های زیبا فرم بدید اینجوری زیباتر خواهند بود  سپس با ژله کمی سرد روی میوه ها رو بپوشونید  البته نه تارت رو پر کنید صرفآ روی میوه بریزید و درون یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

بعد تارت ها رو در ظرف مورد نظر چیده و روی آن را با یک برگ نعنا یا پونه تزیین کنید.

من از میوه توت فرنگی استفاده کردم که خیلی زیبا و شیک شده بود البته + نمره ای که براش گرفتم. امیدوارم  کار شما عزیزان به خوبی کار من بشه به امید بهترین ها دوستون دارم مواظب خودتون باشید بای.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 3 اسفند 1389برچسب:, توسط سارا هی |

 

سلام امیدوارم روز زیبایی داشته باشید. امرو.ز میخوام سوشی  رو یادتون بدم با من همراه شوید.

مواد لازم برای سوشی...

1- برنج : 3 فنجان                             2- آب : سه و نیم فنجان

3- نوری که قبلآ توضیح دادم : 2 تا 3 ورق

 

 

موادی که بعد از پخت به برنج اضافه میشود:

1- سرکه سفید ( سرکه برنج ) : 4 قاشق غذاخوری                    2- شکر : 2 قاشق غذاخوری

3- نمک : 2 قاشق چایخوری                                       4- خیار : 1 عدد

5- کاهو چینی : 2 تا 3 برگ                                        6- میگو : 8 تا 10 عدد

7- مایونز : به میزان لازم                                        8- کنجد سفید : به میزان دلخواه

طرز تهیه :

این غذا عزیزان به دو صورت رول میشه یکی اینکه نوری در رو وبرنج در داخل دیده میشود ونوع دیگر کنجد روی برنج در بیرون و نوری در داخل دیده می شود.

حصیر مخصوص درست کردن نوری ماکی یا سوشی ماکی را آماده کنید  روی آن سلفون پهن کنید و بعد روی آ$ن یک ورق نوری قرار دهید ( نوری دو رو دارد  طرفی که براق نیست و مات است را به طرف بالا  قرار دهید.) معمولآ نوری به صورت ورق های مستطیل  فروخته می شود که باید ضلع بلند تر را به طرف خود قرار دهید تقریبا 250 گرم برنج پخته شده را روی نوری  با دست به ضخامت 5 تا 7 میلیمتر پهن کنید  در موقع پهن کردن برنج  برای اینکه برنج خوب صاف شود و به دست نچسبد  دست ها را در مخلوط  سرکه و آب خیس کنید ( سرکه از گسترش میکرب ها جلوگیری میکنه عزیزان )  بعد روی آن سر تا سر کنجد بمالید  سپس نوری را با دست بگیریدو از روی نایلون  جدا کنید  و روی سلفون .. ورقه نوری و برنج و و کنجد که به هم چسبیده اند  را پشت و رو کنید .

کنجد در زیر و برنج در وسط و نوری را قرار دهید در رو. بعد از طرفی که نوری جلوی شما قرار دارد 1\3  را خالی بگذارید  و خیار ها و کاهو هایی را که از درازا برش های نازک داده اید و بلند روی نوری قرار دهید  بعد میگو ها را ( در یک ردیف تمیز ) بچینید.

سپس روی آنها کمی مایونز بریزید  بعد نوری را بدون سلفون  بگیرید و شروع به رول کردن کنید تا انتها.

 سلفون را روی آن بپیچید چون به این صورت سوشی خشک نمیشود و برش زدن آن راحت تر است.

در انتها روی نایلون غذا ( نوری ماکی ) را با حصیر مخصوص یا سوداره رول کنید و با دست در حالی که روی آن  فشار وارد می کنید رول را شکل بدهید. بعد آن را از روی نایلون به اندازه های دلخواه برای سرو برش بزنید.

وقتی برش زدید در ظرف مورد نظر بچینید و دور آن را توسط میگو و برگ ریش شده کاهو تزیین کنید .

نوش جان موفق باشید بای.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, توسط سارا هی |

 

سلام امیدوارم امروز یه روز پر از امید براتون باشه .امروز نمیخوام در مورد غذا چیزی بزارم بلکه در مورد ارزش غذایی آبزیان مطالب جالبی رو میخوام براتون بزارم امیدوارم  ازش استفاده کنید.

ارزش غذایی آبزیان

همه ما انسانها میدونیم که مصرف آبزیان تمامی پروتئین ها چربی ها و ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن را تآمین میکنند.ولی چیزهایی که از تحقیقات من به دست اومد موارد زیر هست که خیلی از شما عزیزان در مورد اون چیزی نمیدونید و حتی خود من هم تا هفته پیش چیزی نمیدونستم واقعآ فاجعه هست که در موردش چیزی نمیدونستم ولی الآن در موردش مطالب مفیدی میدونم و میخوام این مطالب مفید رو در اختیار شما دوستان قرار بدم با من همراه شوید.

بدن انسان به طور میانگین  روزانه به 75 گرم پروتئین نیاز دارد که از این میزان باید 40 گرم پروتئین حیوانی  باشد  بنا بر این  بهترین منبع پروتئین حیوانی گوشت ماهی و میگو هست.

آبزیان به لحاظ ویژگی هایی که الآن میگم از نظر ارزش تغذیه در اولویت مصرف هستند.

1-میزان هضم پذیری گوشت ماهی بین 89 و 96 درصداست  در حالی که این میزان  در گوشت مرغ بین 78 و 90 درصد است.

2-بیماریهای مشترک بین انسان  و آبزیان بسیار کمتر از بیماریهای مشترک انسان و دام است. بنابراین گوشت آبزیان  به مراتب سالم تر از گوشت  دام و طیور است.

3-غنی بودن گوشت ماهی از املاح معدنی مانند آهن و سلنیم و ید و کلسیم و منیزیم از ویژگی های گوشت آبزیان است.

4-غنی بودن گوشت آبزیان  از اسیدهای چرب امگا 3 از نظر تغذیه ای جایگاه خاصی  به آبزیان می دهد.

5-میزان اسید آمینه (تریپتوفان) موجود در گوشت آبزیان در مقایسه  با گوشت قرمز و مرغبالاتر هست. این اسید آمینه قابلیت تبدیل  به نیاسین (ب3) را دارد و مانند یک ویتامین در بافت بدن نقش تنظیم کننده  را ایفا می کند.

مهمترین ارزش غذایی آبزیان  در پایین بودن کلسترول آنها است. این خاصیت توآم با چربی امگا 3 ماهی که باعث کاهش تری گلسیرید خون میشه نقش مهمی در سلامت قلب و عروق ایفا میکنه. امگا 3 موجود در ماهی با رقیق کردن خون و جلوگیری از لخته های پلاکت در داخل رگ های خونی تا 50 درصد از سکته های قلبی جلوگیری میکند. بنابراین برای پیشگیری  از وقوع این نوع سکته و سکته های مجدد پس از یک سکته یا جلوگیری از عوارض عروقی در بیماران دیابتی  مرتب  ماهی و میگو مصرف کنید.

اسید چرب امگا 3 در ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد و ساردین و قباد و سفید و.... از میزان پروتئینی که باعث تشکیل پلاکت های آسیب رسان در مغز می شود می کاهد و از بیماری آلزایمر جلوگیزی می کند.

همچنین از مصرف ماهی از ناهنجاریهای روانی و مشکلات روحی می کاهد. زیرا ماهی نوعی اسید چرب خاص (د کوزاهگزانوئیک) دارد  که موجب افزایش سروتونین در پلاسمای خون شده ودر نهایت باعث کاهش افسردگی  و بیماری های  روحی می شود.

بهترین نوع ماهی . ماهی های پر چربی مثل کولی و آزاد و قباد و سفید و ساردین و کپور و تن و شاه ماهی است .زیرا در آبزیان  هر چه میزان چربی بالاتر باشد قدرت از بین بردن و کاهش بیماری های قلبی و عروقی  بیشتر  است. از آنجایی که چربی ماهی از نوع غیر اشباه شده است مضرات چربی های   اشباح شده را از بین می برد.

ماهی های روغنی  به خصوص قزل آلا و قباد سبب بهبود جریان خون می شوند که این خاصیت عامل مهمی در جلگو گیری از سکته های مغزی است.

خوب این تمام تحقیقات من در 3 روز توسط چند تا از بچه های گروه بود که جمع آوری و نکات مهم را گلچین کردیم و اون رو اول به استاد مان و پس از تآیید به شما دوستان عزیز انتقال دادیم امیدوارم که از این مطالب به دست اومده نهایت استفاده را بکنید و بهرمند شوید.

مواظب خودتون باشید دوستون دارم بای.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 1 اسفند 1389برچسب:, توسط سارا هی |

 

سلام امروز میخوام شما عزیزان رو به آشپز خونه ژاپن ببرم با من همراه شوید.

یاکی سوبا

مواد لازم :

1- رشته چینی : 2 تکه                                       2- کلم سفید : نصف یک عدد کوچک

3- فلفل دلمه ای : 1 عدد                                     4- پیاز : نصف یک عدد              

5- سوسیس کوچک : 4 عدد هر نوع که دوست دارید.

6- روغن مایع : 1 قاشق غذاخوری                      7- روغن کنجد : 1 قاشق سوپخوری 

8- فلفل و نمک : به دلخواه                                9- سس سویا : 3 قاشق سوپ خوری

10- نوری برای تزیین : به دلخواه                        11- ترشی زنجفیل : به دلخواه    

 

طرز تهیه :

ابتدا رشته چینی رو مثل ماکارونی 3 دقیقه بجوشانید و آبکش کنید. کلم را به رشته های باریک در بیارید و 2 سانتی خرد کنید و کنار بگذارید. به همین ترتیب فلفل دلمه ای را نیز خرد کنید.

پیاز را خلالی خرد کنید و سوسیس  را نیز به قطعات کوچک ببرید. سپس ماهیتابه را کمی داغ کنید و روغن مایع و کنجد را با هم مخلوط کرده در ماهیتابه بریزید . کلم خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید و بلافاصله فلفل دلمه ای را بریزید و قدری تفت دهید بعد سوسیس را اضافه کنید و مهمراه مواد قبلی خوب هم زنید و تفت دهید پس از اون نمک و فلفل را اضافه کنید و رشته را بریزید و بعد از کمی تفت خوردن  سس سویا را بریزید  و مخلوط کنید و کنار بزارید.

غذا را در ظرف مورد نظر بریزید و روی آن نوری خرد شده و ترشی زنجفیل بریزید و تزیین کنید.

تذکر :

 به یاد داشته باشید برای حفظ شکل ظاهری نوری  حتما موقع سرو به سطح غذا ریخته شود زیرا دمای زیاد باعث تغییر رنگ نوری میشود.

در این غذا می توان بنابر ذائقه مقدار سبزیجات را کمتر یا بیشتر کرد.( نوری برای بستن و نگه داشتن سوشی استفاده می‌شود. این یك علف دریایی نیست. اما یك خزه دریایی قهوه ای تیره است كه در مرداب رشد می‌كند. بعد از جمع آوری ، آن‌ها را آب كشیده و در سینی چوبی خشك می‌كنیم. سپس آن‌ها را فشار می‌دهیم تا به صورت ورقه ورقه در بیاید.برای جایگزین آن در مناطق دیگر می‌شود از برگ خوراکی درختان دیگر نیز استفاده کرد) البته میتونید از برگهای خوراکی دیگری نیز استفاده کنید.

طبخ سبزیجات در غذاهای ژاپنی در حدی است که از خامی در بیان ولی پخته نشن  یعنی فقط در حد تفت دادن .

میتوانید ترشی زنجفیل را از فروشگاه های معتبر یا بازارهای تهران تهیه کنید که خیلی خوشمزه هستن.

نوش جان مواظب خودتون باشید بای

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.